Deze zwembroek is gemaakt van 10 gerecyclede plastic flessen en is opgeslagen in de blockchain

Lekker van het weer genieten terwijl je ook nog de planeet een beetje redt? Amsterdams merk Pockies maakt het mogelijk deze zomer. Het bedrijf lanceert namelijk een zwembroekenlijn die helemaal gemaakt is van 10 gerecyclede petflessen. “Zo kan je echt een keer zorgeloos van je vakantie genieten,” aldus oprichter Michiel Dicker.
02-06-2021
Shorties
Swim-ready summer shorts, of kortweg Shorties, zo noemt Pockies de zwembroeken. Met die naam wil het merk laten zien dan we met meer te maken hebben dan alleen een zwembroek; het is een broekje dat je de hele zomer lang altijd en overal aan kan hebben. “Van de zee naar de straat en van zwembad naar lopend buffet,” vertelt Dicker. “We droegen zelf zomers lang sportbroekjes, maar misten toch een soort hybride model dat ook echt bedoeld is om te zwemmen.” Daarom besloot het bedrijf de shorts zelf te ontwikkelen.

Blockchain
De ontwikkeling gebeurde in samenwerking met Waste2Wear, een bedrijf dat producten maakt van plastic dat normaal gesproken als afval gezien zouden worden. Het gerecyclede plastic wordt verwerkt tot garen waar vervolgens weer kleren van gemaakt worden. Via een QR-code in de zwembroek kan je de oorsprong van het product helemaal herleiden. “Alles wordt opgeslagen in de blockchain, dat is helemaal hip en betekent dat er kan ook niet mee gesjoemeld worden,” aldus Dicker.